کد خبر: ۵۱۲۸۸ | گروه حرف های خودمانی
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
یک طراح لباس بجنوردی؛ در گفتگو با راه ساجده؛

رشد تولیدات داخلی و رنگ باختن طرح های وارداتی

با دقت انتخاب می‌کنیم، رنگ، فرم، سایز، زیبایی، جنس، دوخت و مدلش را زیر ذره‌بین می‌گذاریم، خوب باور داریم که نشانه شخصیت ماست، شاید نشانه هویت ما هم باشد. کمی هم به منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنیم مرتبط است، انتخاب می‌کنیم که یک‌وقت اشتباه نکرده باشیم.

به گزارش راه ساجده، امروزه گرایش به مدل‌های تولید خارجی و روند رو به رشد فروش لباس‌های خارجی در کشورمان تا جایی پیش رفته است که هرچند گاه یک‌بار لباس‌های خارجی در حراج‌های ۵۰ و ۷۰ درصد و فصلی خیلی خوب به فروش می‌روند.

با دقت انتخاب می‌کنیم، رنگ، فرم، سایز، زیبایی، جنس، دوخت و مدلش را زیر ذره‌بین می‌گذاریم، خوب باور داریم که نشانه شخصیت ماست، شاید نشانه هویت ما هم باشد. کمی هم به منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنیم مرتبط است، انتخاب می‌کنیم که یک‌وقت اشتباه نکرده باشیم. نکند بد به نظر بیاییم! یا به ما نیاید، نکند..... این و نکند آن. «لباس» و انتخاب آن بر اساس آنچه معیارهای ذهنی ما را می‌سازد برگزیده می‌شود. البته گاهی به جیب‌مان هم نگاه می‌کنیم که اقتصاد را نادیده نگرفته باشیم.

به مناسبت هفته عفاف و حجاب و اهمیت پوشش با یک طراح لباس به گفتگو پرداختیم که تقدیم تان می شود:

 

خودتان را معرفی کنید:  مهسا ارزمانی، کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس هستم، نزدیک به 15 سال است در این حرفه فعالیت دارم، تحصیلات دانشگاهی ام  کاردانی طراحی دوخت، کارشناسی گرافیک چاپ و ارشد طراحی پارچه و لباس را دارم که مرتبط با رشته فعالیتم است. از ابتدا به طراحی و چاپ لباس علاقه مند بودم و این علاقه و استعداد من را مجاب به انتخاب رشته ی دانشگاهی و فعالیت های مستمر در این زمینه کرد.

 


شما به عنوان یک طراح لباس با توجه به اینکه لباس با توجه به عرف و فرهنگ جامعه تولید شود، لباس هایی که در ویترین ها گذاشته می شود چطور ارزیابی می کنید؟ در حال حاضر لباس های ویترین فروشگاه ها به سمت تولیدات داخلی می رود، که این هم باعث افتخار است و هم از نظر عرفی و پوشش به فرهنگ ایرانی و اسلامی نزدیک ترمی شود و همینطور المان ها و نمادهایی که در طراحی لباس ها استفاده می شود، رنگ و بوی بومی به خود می گیرد که خیلی چشم نواز است.

 

وی ادامه داد: خیلی از لباس ها تولید داخلی هستند ولی این ما بین لباس هایی هم دیده می شوند که وارداتی هستند و مسلما با توجه به اینکه تولیدات داخلی خیلی سریع رشد کرد و در ویترین فروشگاه ها جا باز کردند توانستند ذائقه ی مردم راعوض کنند و لباس های وارداتی در کنار این طرح های نو جدید رنگ باختند و با توجه اینکه متناسب با عرف جامعه نیستند به گونه ای تافته ی جدا بافته شدند و طرفداران کمتری را به خودشان اختصاص دادند.

 

قیمت لباس های تولید داخل چگونه است؟ آیا قیمت هم می تواند دلیلی برای رفتن به سمت لباس های وارداتی باشد؟ متاسفانه بزرگترین مشکل تولیدات داخلی سنگین بودن هزینه های تولید است، از پارچه تا هزینه های دستمزد دوخت و متعلقات مرتبط گرفته، به دلیل اینکه به صنعت طراحی و دوخت لباس توجه جدی نشده و در زمینه ی الگو و دوخت مهارت های لازم توسط تولید کنندگان کسب نشده و کارگاه ها چه به صورت عمده و چه به صورت فردی نگاه حرفه ای به ابن موضوع ندارند. قیمت بالای پارچه های وارداتی و بی کیفیت بودن یا تنوع محدود پارچه های داخلی نیز وزنه ی سنگین تری به این حرفه اضافه می کند.

 

با توجه به اینکه خودتان در عرصه ی طراحی و تولید لباس هستید، توضیح دهید که در چه رده سنی کارتان را ارائه می کنید؟ من در حال حاضر با برند ساویس در حال فعالیت هستم، که چاپ و طراحی و دوخت لباس کاملا توسط تولیدی خودم انجام می شود،  تقریبا درتمامی رده های سنی را در بر می گیرد ولی بیشتر برای نسل جوان 18 تا 40 سال کار ارائه می کنم، البته طراحی و دوخت های اختصاصی برای آقایان، کودکان و نوجوانان هم داشته ام.

به این دلیل این رنج سنی را انتخاب کردم که طراحی های لباس جامعه علاقه مندم و بیشتر مصرف کنندگان لباس های جوامع که به صورت مانتو و شلوار یا مانتو دامن و... در این رنج سنی قرار دارند والبته رنگ و نقش های متنوع تری و می شود در طراحی لباس های این افراد گنجاند.

 

 

این طراح لباس ادامه داد: نسل جوان جامعه باید رنگ های شاد و طرح های متنوع بپوشند چون این رنگ ها هستند که تاثیرشان، مستقیم بر روح و روان افراد می گذارند و با توجه به اینکه انگیزه و شادی در بین نسل جوان جامعه رو به نزول هست  شادی و سلامت روحی برای آن ها به ارمغان می آورد و این جوانان هستند که آینده سازان کشوراند.

 

طراحی لباس باید بر چه اساسی باشد؟ طراحی و دوخت لباس را به صورت آکادمیک و دانشگاهی به طور کاملا جدی پیگیری و اجرا کنیم، زیرا اگر هر کدام از تولیدگنندگان داخلی تحصیلات مرتبط داشته باشند، مسلما حرفه ای تر و با انگیزه تر کار را دنبال می کنند و بسیاری از هزینه های جانبی مثل خرید الگوها و طرح های خارجی و دستمزدهای سنگین دوخت های حرفه ای که در کشورهای دیگه انجام می شود، توسط خود تولیدکنندگان داخلی انجام خواهد شد که قیمت نهایی را خیلی پایین تر می آورد و همینطور همگام با این موضوع ما باید صنایع وابسته به تولید پوشاک مثل صنایع نساجی و رنگرزی و...را هم توانمند کنیم تا با همکاری هم و دوشادوش هم برای توانمند سازی  میهن عزیزمان قدمی برداریم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه ها تلاش می شود، تا دانشجوها را  با فرهنگ بومی و ایرانی هر چه بیشتر آشنا کنند و از مدل هایی  که برگرفته از فرهنگ و تاریخ غنی ایران است، به صورت تمام و کمال در هنرهای معماری ، سوزندوزی، نگارگری ، چاپ جلوه گر شده  استفاده کنند.

 

این طراح لباس خاطر نشان کرد: ما در احادیث مختلف روایات متعددی داریم که بزرگان دین در مورد خواص رنگ ها و تاثیر آنها  بر روحیه و سلامت جسم دارند و با وجود این مسائل یک طراح باید آگاه به تمامی اصول و قواعد باشد و طرحی که اجرا می شود را طوری ارائه دهد که با  عرف جامعه تناقض نداشته باشد، یعنی هر رنگ و طرح خاصی برای مکان و موقعیت مناسب خودش استفاده شود.

 

 

باوجود مشکلات آموزشی در کشورمان که رشته طراحی لباس را نیز در برگرفته است، اعم از کمبود واحدهای درسی متناسب بافرهنگ ایرانی اسلامی و اعتقاد مسئولان آموزشی به پر کردن این گَپ تحصیلی، اجازه دادن به هر تولید‌کننده‌ای که عالم به رشته طراحی و تولید لباس نیست به بازار تولید می‌تواند آفت باشد.

از سوی دیگر پوشاک و مدهای اسلامی نیز باید جوابگوی سلیقه و گرایش مردم به انتخاب آنها به‌عنوان پوشش اصلی باشد. پیشرفت و موفقیت طراحان ایرانی زمانی محقق می‌شود که به امر طراحی و تولید لباس‌هایی منطبق بافرهنگ ایرانی اسلامی تمرکز شود. این موضوع تنها باوجود یک‌دست صدا ایجاد نمی‌کند. باور و اعتقاد مسؤولین نسبت به رشته طراحی لباس نیز خالی از اهمیت و توجه نیست.

انتهای خبر/ ر

 

 



برچسب ها:


نظر شما



نام:
ایمیل:  
وب سایت:
نظر*:  
© تمامی حقوق متعلق به پایگاه خبری راه ساجده می باشد. استفاده از اخبار با ذکر منبع بلا مانع است.